Käyttäjäsopimuksen tietosuojakäytäntö

Kuka on rekisterinpitäjä?

Rekisterinpitäjä on Freedom Rahoitus Oy (Y-tunnus 2207313-9), Mikonkatu 15 B, 00100 Helsinki (jäljempänä "Freedom Rahoitus/Zmarta" tai "me").

Mikä on Käyttäjäsopimus?

Käyttäjäsopimus on jatkuva tilauspalvelu (jäljempänä myös ”palvelu”), jonka tarkoituksena on auttaa sinua yksityistaloutesi kanssa tarjoamalla korkeatasoisempaa henkilökohtaista palvelua, tietoa ja yksilöityä markkinointia. Palvelu sisältää sen, että Freedom Rahoitus/Zmarta kehittää ja tarjoaa sinulle tietoja ja tuotteita, joiden uskomme olevan juuri sinulle mielekkäitä ja kiinnostavia sen perusteella, mitä Zmartan palveluja olet käyttänyt aikaisemmin (esim. aiemmin etsityt lainat ja vakuutukset) sekä mitä tietoja annat itse hakemuksessasi ja/tai OmaTili-palvelussa (esim. siviilisääty, perhetilanne, asumismuoto ja omat kiinnostuksen kohteet). Palveluun kuuluu, että Zmarta vertaa olosuhteitasi aiemmin osoittamaasi kiinnostukseen meitä kohtaan sekä (koostettuun, eli sellaisessa muodossa olevaan tietoon, joka ei mahdollista yksittäisen henkilön tunnistamista) tietoomme siitä, mistä muut, jotka ovat olleet samanlaisessa tilanteessa kuin sinä (esim. samanlainen elämäntilanne, talous, asumismuoto tai asuinalue), ovat olleet kiinnostuneita. Tätä kutsumme profiloinniksi. Palvelun tarkoituksena on siis ainoastaan tarjota sinulle kiinnostavia tarjouksia ja sen avulla vältyt saamasta tietoa palveluista, jotka eivät kiinnosta sinua. Lue lisää kohdasta "Kuinka palvelu yksilöidään minulle?" jäljempää.

Zmarta/Freedom Rahoitus Oy on osa Zmarta Group -konsernia, jossa Zmartan/Freedom Rahoitus Oy:n emoyhtiönä on Zmarta Sweden Group Kommanditbolag. Ratkaisut ja tuotteet, joista voit saada tietoa ja jotka tarjotaan Käyttäjäsopimuksen puitteissa, ovat Zmarta Group -konserniin kuuluvien yritysten tarjoamia tuotteita.  Tällä hetkellä tämä koskee esimerkiksi yksityis-, auto-, asunto- ja yrityslainoja, vakuutusta, luottokorttia, säästämistä sekä sähköä.

Käyttäjäsopimus voidaan tällä hetkellä tehdä ainoastaan Zmartan välityspalvelujen käytön yhteydessä, esimerkiksi lainan- ja/tai vakuutuksenvälityspalvelun yhteydessä.

Jotta voimme tarjota sinulle Käyttäjäsopimuksen, meidän on kerättävä ja käsiteltävä henkilötietojasi. Henkilötietojasi käsitellään myös profiloimalla. Tämän Tietosuojakäytännön tarkoitus on kuvata, miten käsittelemme henkilötietojasi sekä mitä oikeuksia sinulla on.

Mitä henkilötietoja kerätään ja mihin niitä käytetään?

Joitakin tietoja luovutat meille itse, kun teet mahdollisen hakemuksen johonkin palveluumme ja/tai Käyttäjäsopimuksen yhteydessä. Nämä tiedot voivat olla henkilö- ja yhteystietoja, kuten nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja henkilötunnus (lue lisää kohdasta 1) tai hakemustietoja, kuten tulojasi, työllisyystietojasi ja haettua luottomäärää koskevia tietoja (lue lisää kohdasta 4).

Keräämme sinusta tiettyjä tietoja mahdollisen hakemuksesi tekemisen yhteydessä ja/tai sen jälkeen. Tällaiset tiedot voivat sisältää päivitettyjä henkilötietoja tai täydennettyjä tietoja ulkopuolisten rekisterien (esim. Suomen Asiakastieto Oy tai Bisnode D&B Finland Oy) kautta (lue lisää kohdasta 1). Tietoja päivitetään tietojesi pitämiseksi ajantasaisina. Tallennamme myös tietoja siitä, miten käytät palveluitamme, esimerkiksi tiedot käyttämästäsi hakukanavasta, hakemuksen ajankohdasta, yhteydenottojemme ajankohdista sekä siitä, mitä asia milloinkin koski. Voidakseen tarjota Käyttäjäsopimuksen, Zmarta käyttää tilastotietoja (eli koostetussa muodossa olevia tietoja, jotka eivät mahdollista yksittäisen henkilön tunnistamista). Tilastotiedoilla tarkoitetaan tietoja siitä, kuinka muut asiakkaat (eli Zmartan asiakkaat, joilla on samanlainen elämäntilanne ja tarpeet kuin sinulla) käyttävät Zmartan palveluja. Zmarta vertailee näitä tietoja tietoihin, jotka itse annat hakemuksesi yhteydessä ja/tai OmaTili-palvelussa, jotta voisimme tarjota sinulle mahdollisimman yksilöityä palvelua. Tällä tavoin pyrimme ennakoimaan, mistä olet kiinnostunut saamaan tietoa. Lue lisää kohdasta "Kuinka palvelu yksilöidään minulle?" jäljempää.

Kun hakemus tehdään digitaalisesti, käytämme evästeitä ja muita digitaalisia työkaluja hakukoneoptimointiin, paikannukseen ja seurantaan (lue lisää kohdasta 2). Tämän kaiken on tarkoitus tarjota sinulle hyvä ja mielekäs käyttäjäkokemus. Lue lisää asiasta Evästekäytännöstämme.

Tässä Tietosuojakäytännössä sinulle kerrotaan, miten henkilötietojasi käsitellään Käyttäjäsopimukseen liittyen. Jos haluat saada tietoja siitä, miten Zmarta käsittelee henkilötietoja yleisemmällä tasolla, ks. yleinen Tietosuojakäytäntömme

Mihin henkilötietoja käytetään?

Käsittelemme henkilötietojasi alla esitettyihin tarkoituksiin.

Henkilötietosi rekisteröidään asiakastietokantaamme. Kun soitat asiakaspalveluumme tai kun sinulle soitetaan sieltä, tallennamme käydyn keskustelun. Tallennus tehdään, jotta voimme dokumentoida kanssasi tehdyn sopimuksen.

Kaiken henkilötietojen käsittelyn perustan tulee olla sovellettavan tietosuojalainsäädännön mukaista eli käsittelylle tulee olla niin sanottu oikeudellinen perusta. Jotta henkilötietojesi käsittely olisi lainmukaista, sen on oltava tarpeellista (i) Käyttäjäsopimuksen noudattamiseksi tai (ii) Zmartan laista johtuvien velvoitteiden täyttämiseksi. Henkilötietojen käsittely voi perustua myös (iii) Zmartan oikeutettuun etuun tai (iv) siihen, että olet antanut suostumuksesi kyseiseen käsittelyyn.

Zmarta voi käsitellä henkilötietoja, jos on tarpeellista Zmartan tai kolmannen osapuolen oikeutetun edun vuoksi. Tällaisiin etuihin kuuluu muun muassa Zmartan kaupalliset intressit säilyttää hyvä asiakassuhde kanssasi sekä parantaa ja kehittää palvelujamme (katso alempana olevat tiedot). Tässä yhteydessä Zmarta tekee etuuspunnintaa, jossa perusteltu etu kyetä parantamaan ja kehittämään tuotteitamme sekä varmistaa palvelujemme toimivuus ja turvallisuus asettuu käyttäjän yksityisyyden suojan edelle. Jos sinulla on tästä poikkeava näkökanta tai olet eri mieltä oikeutettuun etuun perustuvasta käsittelystä, joka perustuu etuuspunnintaan, sinulla on oikeus vastustaa tällaista käsittelyä. Lue lisätietoja oikeuksistasi Tietosuojakäytännön yleisen osan otsikon "Oikeutesi" alta.

Millaisia henkilötietoja kerätään?

1. Henkilö- ja yhteystiedot (kuten nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite)

Käsittelyn tarkoitus  ja päätöksenteko

Tarvitsemme tietoja, jotta voimme tarjota Käyttäjäsopimuksen sinulle, eli jotta voimme suorittaa palvelun sinulle.

Tarvitsemme tietoja myös yhteydenpitoon kanssasi, palvelujemme toimivuuden kehittämiseen ja varmistamiseen, tietoturvaa varten ja voidaksemme estää palvelujemme väärinkäytön sekä täyttääksemme lakisääteiset velvoitteemme.

Henkilötietojasi tullaan myös anonymisoimaan, jotta voimme käyttää niitä tilastollisessa muodossa palvelun puitteissa muihin asiakkaisiin verrattuna.

Tarkempia tietoja tietojen käsittelyn perusteista löydät kohdasta "Lisätietoja siitä, kuinka henkilötietojasi käsitellään" jäljempänä.

Käsittelyn oikeudellinen perusta

Välillämme olevan Käyttäjäsopimuksen sekä lakisääteisten velvoitteiden täytäntöönpano ja/tai perusteltu etu.

Tarkempia tietoja tietojen käsittelyn perusteista löydät kohdasta "Lisätietoja siitä, kuinka henkilötietojasi käytetään" jäljempää.

Automatisoitu ja profilointi

Ei automaattista päätöksentekoa.

Tietoja analysoidaan, jotta voimme tarjota sinulle yksilöidyn palvelun. Lue lisää kohdasta "Kuinka palvelu yksilöidään minulle?".

Tietojen siirtäminen

Tiedot siirretään luottotietoja välittäville yrityksille (esim. Suomen Asiakastieto Oy:n ja Bisnode D&B Finland Oy:n) tietojen päivittämiseksi.

Jos kirjaudut sisään OmaTili-palveluun pankkitunnuksilla, henkilötietosi siirretään pankkitunnistautumispalvelun tarjoajalle henkilöllisyytesi tunnistamiseksi.

Katuosoite- ja asuinaluetietosi voidaan siirtää myös palveluntarjoajillemme esimerkiksi tilastotietopalveluja ja tiedon analysointia varten. Lue lisää kohdasta "Kuinka palvelu yksilöidään minulle?".

Jotta voimme tarjota sinulle palveluja koko yksityistalouttasi varten Käyttäjäsopimuksen puitteissa, tietoja voidaan siirtää muille Zmarta Group -konserniin kuuluville yrityksille.

2. IP-osoite ja tietyt evästeet

Käsittelyn tarkoitus  ja päätöksenteko

Käytämme IP-osoitetta henkilökohtaisena tunnistetietonasi ja asetustesi tunnistamiseen, ja jotta voimme tarjota paremman käyttökokemuksen. Tallennamme IP-osoitteen myös hallinnollisia tarkoituksia varten esimerkiksi, jotta voimme nähdä, mitä kanavaa käytit tullessasi verkkosivullemme.

Lisätietoja evästeiden käytöstä verkkosivullamme saat lukemalla Evästekäytäntömme.

Käsittelyn oikeudellinen perusta

IP-osoitteen käyttäminen perustuu kaikissa tapauksissa etuuspunnintaan ja suostumukseesi evästeiden käyttöön Evästekäytännössämme kuvatulla tavalla.

Automatisoitu ja profilointi

Ei automaattista päätöksentekoa.

Tietoja siitä, miten ja milloin käytät verkkosivustoamme ja palvelujamme, käytetään osana Käyttäjäsopimusta, jotta voisimme tarjota sinulle yksilöityä tietoa ja tarjouksia. Voimme esimerkiksi nähdä, mihin verkkosivustomme kategorioihin osoitat kiinnostusta ja millaiseen tietoon tutustut.

Tietojen siirtäminen

Ei.

3. Tiedot maksuhäiriömerkinnöistä ja mahdollisesta maksuhäiriöön kytketystä velasta

Käsittelyn tarkoitus  ja päätöksenteko

Tiedot saadaan (aiemmista) hakemuksistasi Zmartalla. Maksuhäiriömerkintöjä koskevia tietoja käsitellään, jotta voimme tarjota sinulle mielekästä palvelua palvelun puitteissa.

Käsittelyn oikeudellinen perusta

Jotta voimme täyttää sopimusvelvoitteemme sinua kohtaan.

Automatisoitu ja profilointi

Ei.

Tietojen siirtäminen

Ei.

4. Hakemuksen tiedot (esimerkiksi tuloja, työnantajaa, haettua lainaa/vakuutusta, lainan käyttötarkoitusta tai vakuutuksen perustaa koskevat tiedot) 

Käsittelyn tarkoitus  ja päätöksenteko

Tiedot saadaan (aiemmista) hakemuksistasi Zmartalla. Tietoja käsitellään, jotta voimme tarjota palvelun Käyttäjäsopimuksen puitteissa, esim. jotta voimme tarjota sinulle mielekkäitä ja yksilöityjä tarjouksia, sekä tilastotiedon luontiin, analysointitarkoituksiin yleisellä tasolla koostetun tiedon muodossa anonymisoidun datan avulla, ilman henkilökohtaista kytköstä sinuun.

Käsittelyn oikeudellinen perusta

Katso kohta 1.

Automatisoitu ja profilointi

Ei automaattista päätöksentekoa.

 Tietoja analysoidaan, jotta voimme tarjota sinulle yksilöidyn palvelun. Lue lisää kohdasta "Kuinka palvelu yksilöidään minulle?".

Tietojen siirtäminen

Ei.

Lisätietoja siitä, miten henkilötietojasi käsitellään

Sopimusvelvoitteidemme täyttäminen

Tarvitsemme tietoja, jotta voimme tarjota palveluamme sinulle sekä vahvistaa henkilöllisyytesi. Tarvitsemme kyseisiä tietoja välillämme olevan sopimuksen velvoitteiden täyttämiseen. Jos et anna näitä tietoja, emme valitettavasti voi tarjota sinulle palveluamme Käyttäjäsopimuksen mukaisesti.

Kuten edellä mainittu, Zmarta käyttää tilastotietoja voidakseen tarjota sinulle Käyttäjäsopimuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että myös henkilötietosi (erityisesti sukupuolta, postinumeroa, ikää ja hakemusta koskevat tiedot) anonymisoidaan, jotta niitä voidaan käyttää koostetusti Käyttäjäsopimuksen tarkoittamien palvelujen yhteydessä suhteessa muihin asiakkaisiin.

Oikeudellinen perusta: Sopimusvelvoitteiden täyttäminen.

Yhteydenpito kanssasi

Postitse, puhelimitse, sähköisen viestinnän keinoin (esim. tekstiviestitse, sähköpostitse, verkkolomakkeilla, sosiaalisen median tilien kautta tai chat-toiminnon avulla) tai muulla tavalla, esimerkiksi kun lähetämme tietoja sinulle tai olemme sinuun yhteydessä palveluamme koskeviin kysymyksiin liittyen.

Oikeudellinen perusta: Sopimusvelvoitteiden täyttäminen.

Suoramarkkinointi

Henkilötietojasi voidaan käyttää myös siihen, että voimme tarjota sinulle muita Zmartan tai Zmarta Group -konserniin kuuluvien muiden yhtiöiden tarjoamia palveluita.

 Oikeudellinen perusta: Välillämme olevan sopimuksen täytäntöönpano ja/tai oikeutettu etu.

Palvelujemme toimivuuden ja tehokkuuden ylläpito ja kehittäminen

Käytämme tietoja analysoidaksemme ja ymmärtääksemme markkinoiden kehitystä, jotta voimme kehittää ja parantaa tuotteitamme ja palvelujamme. Näin ollen voimme esimerkiksi analysoida digitaalisten palvelujen käyttöä niiden toimivuuden ja esitystavan parantamiseksi ja tehdäksemme niistä käyttäjäystävällisempiä. Tällöin saatamme myös koota tilastoja analyysitarkoituksiin esimerkiksi siitä, kuinka käytät ja selaat palvelujamme. Välityspalvelujamme koskevassa hakemuksessa antamiasi tietoja käytetään myös analyysiin, jonka avulla sinulle voidaan tarjota mielekästä suoramarkkinointia.

Oikeudellinen perusta: Välillämme olevan sopimuksen täytäntöönpano ja oikeutettu etu.

Kenelle siirrämme henkilötietojasi?

Joissakin tapauksissa henkilötietojasi voidaan siirtää muille yrityksille ja yhteistyökumppaneille (katso aiempi kohta "Tietojen jakaminen").

Tapauksessa, jossa Zmarta tai merkittävä osa Zmartan omaisuudesta tai liiketoiminnasta myydään kolmannelle osapuolelle, myös henkilötietosi voidaan luovuttaa kyseiselle kolmannelle osapuolelle tällaisen myynnin yhteydessä. Voit kuitenkin aina olla varma, että emme luovuta myymällä henkilötietojasi ulkopuoliselle kolmannelle osapuolelle markkinointitarkoituksiin. Katso lisätietoja ylempää. 

Kuinka kauan tietoni säilytetään?

Henkilötiedot poistetaan sovellettavan henkilö- ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että tietoja ei säilytetä pidempään kuin on tarpeellista käsittelyn tarkoitusta tai sovellettavaa lainsäädäntöä varten.

Tietosi, mukaan lukien IP-osoitteesi, säilytetään niin kauan kuin tilaat palvelua ja niin kauan kuin tietoja tarvitaan sopimuksen täytäntöönpanoon. Jos irtisanot sopimuksen, poistamme tiedot niin pian kuin se on mahdollista sovellettavan lainsäädännön ja Zmartan sisäisten prosessien mukaan. Jos sopimus muuttuu passiiviseksi (eli jos et osoita kiinnostusta palvelua tai sen sisältöä kohtaan 4 vuoden ajanjakson kuluessa sopimuksen solmimisesta), sopimus katsotaan irtisanotuksi ja henkilötietosi poistetaan edellä kuvatulla tavalla.

Maksuhäiriömerkintöjen käsittely

Jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, sinun ei ole mahdollista hyödyntää lainanvälityspalvelujamme. Tästä syystä Zmarta tallentaa ko. tiedot sinusta. Tallentamalla nämä tiedot voimme varmistaa, ettemme kontaktoi sinua, mikäli sinun ei ole mahdollista hyödyntää lainanvälityspalveluamme. Maksuhäiriömerkintää koskeva tieto on voimassa 36 kuukautta siitä päivästä, kun hait meidän kauttamme lainaa, mistä johtuen tulemme aikaisintaan olemaan sinuun yhteydessä lainanvälityspalveluja koskevista tarjouksista tämän ajanjakson jälkeen.

Kuinka palvelu yksilöidään minulle?

Jotta voisimme tarjota sinulle yksittäisenä asiakkaana kiinnostavia tarjouksia ja yksilöllistä palvelua Käyttäjäsopimuksen puitteissa, käytämme profilointia, mikä tarkoittaa, että luomme työkaluja, joilla pyritään automatisoidusti ennakoimaan tulevaisuuden tarpeitasi Zmartan palveluissa. Tämä tapahtuu käyttäen historiallista dataa (sinun aikaisempi aktiivisuus Zmartalla, muiden Zmartan asiakkaiden aktiivisuus sekä tilastollinen tieto). Tiedot koostetaan aiemmista Zmarta Group -konsernille tehdyistä (sekä sinun että muiden asiakkaiden) hakemuksista ja tiedoista, jotka olet itse ilmoittanut lainan tai vakuutuksen hakemisen yhteydessä (esimerkiksi jos kerrot, että sinulla on auto). Zmarta voi myös kerätä tietoa palveluntarjoajilta tilastotiedon muodossa. Nämä palveluntarjoajat keräävät tietoja julkisista rekistereistä ja tietolähteistä, kuten Tilastokeskukselta, ja luovat todennäköisyyksiä koskevia tilastotietoja asiakkaiden eri tietojen, kuten katuosoitteen tai asuinalueen, perusteella. Tilastotiedot rakennetaan koostetun tiedon kautta anonymisoidun datan avulla, ilman kytköstä yksittäiseen henkilöön.

Zmarta tekee yksilötasolla analyysia, joka perustuu palvelun puitteissa haltuun saamiimme henkilötietoihisi, esimerkiksi aiemmin käyttämiisi Zmartan palveluihin, siviilisäätyyn, kiinnostuksenkohteisiin, asumismuotoosi, asuinpaikkaasi tai siihen, kuinka käytät verkkosivujamme. Analyysi voi johtaa siihen, että sinut luokitellaan osaksi tiettyä asiakasryhmää tai että saat yksilöllisen profiilin. Asiakasryhmääsi tai yksilöllistä profiiliasi verrataan tämän jälkeen eniten sinua muistuttavan kohde- tai asiakasryhmän päätöksiä ja käyttäytymistä koskevaan, yllä kuvattuun tilastotietoon. Tunnistamme ja analysoimme esimerkiksi asiakaskäyttäytymistä, jotta ymmärtäisimme, miten esimerkiksi samalla alueella asuvat asiakkaat vastaavat kampanjoihin tai tarjouksiin.

Edellä mainitun analyysin tarkoituksena on voida tarjota Käyttäjäsopimuksen puitteissa sinulle tietoja ja tuotteita, jotka ovat kiinnostavia juuri sinulle, ja sen avulla vältyt lukemasta tietoja, jotka todennäköisesti eivät kiinnosta sinua. Eri asiakkaat voivat siis saada erilaisia tarjouksia.

Mitä tapahtuu, jos en hyväksy henkilötietojeni käsittelyä tässä Tietosuojakäytännössä esitetyn mukaisesti?

Jotta sinulla olisi mahdollisuus saada kohdennettuja tarjouksia Käyttäjäsopimuksen puitteissa, Zmartalla on oltava mahdollisuus käsitellä henkilötietojasi edellä kuvatulla tavalla. Voit hyödyntää osaa Käyttäjäsopimuksen osana tarjotuista eduista, esim. saada alennusta Zmartan yhteistyökumppaneiden tuotteista tai palveluista, joita ei ole räätälöity juuri sinulle, vaikka et hyväksyisi kaikkea edellä kuvattua käsittelyä (esim. käsittelyä, jonka tarkoituksena on tarjota sinulle kiinnostavia ja kohdennettuja tarjouksia), mutta muilta osin et saa Käyttäjäsopimuksen etuja käyttöösi. Sinulla on luonnollisesti aina oikeus kieltää henkilötietojesi käyttö markkinointitarkoituksiin. Jos et enää halua saada tarjouksia Zmartalta, voit ottaa meihin yhteyttä puhelimitse numeroon 09-42 41 44 00 tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@freedomrahoitus.fi tai info@zmarta.fi.

Voimassaolo

Tämä Käyttäjäsopimusta koskeva Tietosuojakäytäntö tulee voimaan 1.5.2018 alkaen.

Lataa tiedostona