Eräs yksityiskohta hämmästyttää tutkijaa suomalaisten rahankäytössä

Suomalaiset käyttävät rahaa hyvin samalla tavalla kaikissa tuloluokissa, selviää 30 vuoden kulutustutkimuksesta.

 

Suomalaisten kulutustottumukset ovat samankaltaistuneet 30 vuoden aikana, tulojen suuruudesta riippumatta. Tämä selviää Tilastokeskuksen julkistamasta kulutustutkimuksesta, jonka aikasarja alkaa vuodesta 1985.

Suomalaisten rahat menevät asumiseen, ruokaan ja liikkumiseen, mutta viimeisen 30 vuoden aikana muutokset kulutuksessa ovat olleet hyvin samanlaisia pieni- ja suurituloisimpien ryhmissä.

Kulutustutkimuksen vetäjän Juha Nurmelan mukaan muutosten samankaltaisuus on aika hämmästyttävää. Tuloista riippumatta ruokaostosten osuus suomalaisten kulutuksesta on pienentynyt, asumisen ja liikkumisen osuudet taas kasvaneet.

– Vaikka kulutusyksikköä kohti rahaa kulutukseen on käytetty ylimmässä tuloryhmässä tuplasti enemmän kuin alimmassa tuloryhmässä, niin silti menojen jakautuminen kulutuksen pääryhmiin ja osuuksien muutokset ajassa ovat melko samanlaisia, Nurmela kirjoittaa Tilastokeskuksen Tieto&Trendit-blogissa.

Kulutusyksiköllä tarkoitetaan tapaa muuttaa erilaisten kotitalouksien kulutusmenot vastaamaan yksinasuvan aikuisen kulutusmenoja.

Erot eri sosioekonomisissa ryhmissä hyvin pieniä

Auton omistaminen on yleistynyt selvästi sekä pieni- että suurituloisissa ryhmissä 30 vuoden aikana, kuten myös kulttuuri- ja vapaa-ajan palveluiden käyttäminen. Kirjoihin ja lehtiin käytetyn rahan määrä sen sijaan on laskenut huomattavasti kaikissa tuloluokissa.

Pieniä erojakin toki löytyy. Alimmassa tuloryhmässä vuokralla asuminen on yleistynyt, kun taas ylemmässä vuokran osuus asumiskustannuksista on pienentynyt.

Muutoksia näkyy myös ruokakauppaostoksissa. Elintarvikepuolella kalan kulutus on kasvanut enemmän suurituloisimpien ryhmässä, kun taas pienituloisimpien keskuudessa taas maitotuotteiden ja munien kulutus on vähentynyt selvästi. Alkoholijuomiin käytetty rahamäärä on viimeisen 15 vuoden aikana kasvanut alimmassa tuloluokassa, mutta pysynyt ennallaan ylimmässä.

Lähde:

Tilastokeskus, Tieto&Trendit