Helsingin Sanomat: Tämä on Suomen arvokkain vientituote

Turun telakalta on valmistunut vuosien saatossa monia risteilyaluksia. Huhtikuun lopussa maamme kallein vientituote, risteilijä Mein Schiff 1, suuntasi kohti maailman meriä. Isompaakin on kuitenkin luvassa, kertoo Helsingin Sanomat.

 

Risteilyalus Mein Schiff 1 siirtyy pian uudelle omistajalle, TUI Cruises -yhtiölle. Omistajuuden muutos näkyy poikkeavana piikkinä Suomen vientitilastoissa.

Vastaavanlaisia piikkejä tulee kuitenkin jatkossa entistä vähemmän, sillä Turussa sijaitseva Meyerin telakka kasvaa ja tehostaa toimintaansa entisestään. Aluksi telakalla rakennettiin samaan aikaan kahta alusta – tällä hetkellä työn alla on kolme alusta. Tulevaisuudessa telakalla tullaan työskentelemään neljän aluksen kimpussa samaan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että uusia risteilyaluksia valmistuu Turusta kahdeksan kuukauden välein.

Turun telakan uusin alus Mein Schiff 1 tulee tekemään neitsytmatkansa Norjaan. Kesällä se tulee kuljettamaan matkustajia ympäri Itämerta ja Kanarian saaria. Jatkossa se tulee seilaamaan myös aurinkoisella Karibianmerellä.

Telakalla on merkittävä vaikutus suomalaiseen elinkeinoelämään

Toimitusjohtaja Jan Meyer kertoo kiihtyvän tuotantovauhdin tarkoittavan myös sitä, että tarvetta työvoimalle ja investoinneille on enemmän. Iloinen uutinen on se, että alusten kotimaisuusaste on jopa yli 80%.

Vaikka Mein Schiff 1 on tällä hetkellä telakan rakentamista aluksista suurin ja myös hintavin, ei se ole sitä enää kauaa. Telakalla tullaan nimittäin työskentelemään tulevina vuosina kahden Icon-luokan risteilijän kimpussa, jotka on tilannut Royal Caribbean Cruises -varustamo.

Myös muualla maailmassa telakoilla riittää töitä, sillä risteilyt ovat nousseet erittäin suosituksi ja kannattavaksi tuotteiksi.

Viime vuosina useat varakkaat kiinalaisomisteiset yhtiöt ovat ryhtyneet ostamaan korkean tekniikan yrityksiä ympäri maapalloa. Ei ole ihme, että myös Meyerista ja sen alihankkijoista on tullut kyselyitä. HS:n haastattelema Jan Meyer kuitenkin kertoo, että Meyer ei ole myynnissä. Kiinalaisten yrityksien tulee siis suunnata katseet Turusta muualle maailmaan.

Jan Meyer kertoo, että Kiina tähtää ensisijaisesti maan risteily- ja sotalaivatuotannon kehittämiseen. Maa on listannut asiat 10 keskeisimmän päämäärän listalle. Tämä tarkoittaa myös sitä, että he ovat valmiita tukemaan sitä runsaasti rahallisesti.

Meyer tiedostaa kiinalaisten tavoitteet ja agendan. Samalla hän kuitenkin toteaa, että Meyer ei ole valmiina myymään, vaan he ovat tulleet jäädäkseen.

Lähde:

Helsingin Sanomat